Vijf jaar geleden was ik ook te zwaar en ben ik met behulp van het AVRO-programma “Operatie NL Fit” enorm afgevallen. Ik begon toen op 89 kg en was na vier maanden 63 kg. Helaas heb ik dat gewicht niet vast kunnen houden, en zijn de meeste van die kilo’s er in de loop van de tijd langzaam maar zeker weer aangekomen.
Ik weeg nu 82 kg. Met mijn lengte van 1.72 m, is mijn body mass index (BMI= gewicht / lengte-in-het-kwadraat) dus 27.7 kg/m2. Dat betekent dat ik overgewicht heb…
Omdat het destijds zo goed ging, heb ik de hardloop-trainings-podcasts van Operatie NL Fit weer van stal gehaald. Jan-Willem Roodbeen is mijn persoonlijke DJ op de dagen dat ik naar buiten ga voor een looptraining: hij vertelt me via mijn koptelefoon precies hoe lang en wat ik moet doen en daar draait hij lekkere muziek bij. Dit riedeltje zegt hij élke podcast, dus dat ken ik inmiddels uit mijn hoofd.
Ik heb na NL-Fit wel vaker hardgelopen (een couch-to-5k opbouwschema van Runkeeper, een instapcursus van de atletiekvereniging), maar elke keer liet ik het -na het halen van die magische 5 kilometer-al snel weer versloffen. Geen tijd, geen energie, zere knie, te koud, te warm, vakantie. Maar nu weer met frisse moed aan de bak! Ik weet in ieder geval dat het haalbaar is, die 5km, als ik maar train!
Wat betreft eten ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wil liever niet een streng dieet volgen. Om de kans groter te maken dat ik een gezond gewicht ook kan vasthouden, wil ik “gewoon” mijn voedingspatroon aanpassen. “Gewoon” tussen aanhalingstekens, want dat is moeilijker dan het lijkt.
Ik ga in ieder geval de NL-Fit regels en recepten er weer eens bij zoeken.
Volg en like:
error

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial