Eigenlijk is dit geen weekend-kost. Meestal eet ik dit doordeweeks. Maar doordeweeks heb (of neem) ik ’s ochtends geen tijd om foto’s te maken. Dan heb ik het eerst druk met zoonlief de deur uit helpen en daarna met mijn eigen werk. Dit is een heerlijk ontbijtje. En het is nog gezond ook. Én je houdt het hier wel een paar uur op uit, tot de lunch.
Ik was eigenlijk nooit zo dol op havermout. Ik vind het, eerlijk gezegd, als je het kookt net behangplaksel. Brrrr, ik kan me nog een winterkamp van scouting herinneren dat we havermoutpap als ontbijt kregen. Ik weet niet wat erger was: het eten of het afwassen van de pan. Daarna heb ik jaren geen havermout meer gegeten. Tot een vriendin me over overnight oats vertelde: havermout die je een nachtje laat weken. Dan hoef je ‘m niet meer te koken en dan wordt hij dus ook niet lijmerig! Je kunt het koud eten, zo uit de koelkast, maar zelf vind ik het lekkerder om ‘m uit de koelkast even een minuutje in de magnetron te verwarmen. Net lang genoeg dat de kou er af is, maar niet zo lang dat het net behangplaksel wordt. Je kunt de havermout met van alles en nog wat eten, maar zelf vind ik dit de lekkerste combi: appel, kaneel en walnoot. Het is net appeltaart! En het is super gezond, met vezels en fruit en je hoeft er geen suiker aan toe te voegen: de appel en kaneel geven het al een zoet smaakje. Normaal doe ik het eigenlijk niet in zo’n weckpot, trouwens. Die was vooral voor de foto. Nadeel was wel dat ik ‘m niet in de magnetron kon zetten, door die metalen sluiting. Al vond ik het wel handig dat het afsluitbaar was: dat maakt de kans op knoeien in de koelkast een stuk kleiner én je ontbijt neemt niet de geur over van andere dingen in de koelkast. Franse kaas of salami, ofzo.

Ingrediënten`
50 gram havermout
250 ml melk (gewone of plantaardige)
1 appel
een handje walnoten
1 theelepel kaneelpoeder

Bereiding
Doe de havermout met kaneel de helft van de walnoten in een kom of potje. Giet de melk erover. Snij de appel doormidden, verwijder het klokhuis en snij het vruchtvlees in blokjes. Doe de appelblokjes erbij in het potje en top af met de rest van de walnoten.

Zet het potje een nacht in de koelkast.
Je kunt de overnight oats koud eten, of even een minuutje opwarmen in de magnetron (let op dat je potje of schaaltje dan wel in de magnetron kan, natuurlijk).

Eet smakelijk!

 

Misschien vind je dit ook lekker?

Bananenbrood met kokos en noten

Opa Bommer Boterham

Breakfast bowl

Kaascroissants

Broodje gezond

Bananen-Maracuja smoothie

Free’s bananen-maracuja smoothie

Zelfgemaakte cruesli

Egg ’n Cheese-Onion

Smoothie

Kwark met noten

Griekse yoghurt met aardbeien

Hartige wentelteefjes